„Pokud vždy děláte to, co jste vždy dělali, vždy dostanete to, co jste vždy dostali.“
— Henry Ford
Rádi bychom otevřeli téma business modelu, které je pro mnoho fotografů stále neprozkoumanou oblastí. Oficiální definice necháme v příručkách a se zcela lidským přístupem popíšeme, co je to business model a nastíníme základní čtyři přístupy. Business modelů je samozřejmě více a vzhledem k individuálnosti každého z nás je právě tolik modelů, co je fotografů, a to je v pořádku. Tento článek by vám měl pomoci zařadit se do určité skupiny fotografů, měl by vám pomoci nastínit to, kam se můžete v budoucnu posunout a nebo vám třeba pomůže objevit zcela nové cesty, o kterých jste zatím nevěděli.
01 BUSINESS MODEL
Business model = přístup k podnikání, šablona chování, ucelené procesy, které opakujeme a automatizujeme. Tím, že zvolíte jasně definovaný přístup k podnikání, vytvoříte si šablony chování a vybudujete si procesy, které budete opakovat, předejdete chybám, problémům, negativním kritikám, chaotismu a hlavně budete vědět, kam směřujete a jaké nástroje potřebujete.
02 SHOOT AND BURN
Vyfotit a vymazat/zničit. Jedná se většinou o rychlou komunikaci přes e-mail nebo sociální sítě. Prvním setkáním s klientem je většinou focení, u kterého klient vidí okamžitě náhledy, ze kterých si vybírá. V lepším případě se na ně může podívat online z domova. Nadstandardní službou je úprava fotografií, ale většina fotografů odevzdává jen zlehka retušované fotky, obvykle s přidaným filtrem, často odevzdává klientům i neupravené originály. Celá zakázka je velmi rychlá a cílem není budování vztahů, zjišťování klientových potřeb a dodání fotografií v hmatatelné formě. Klienti typicky chtějí co nejvíce fotografií, za co nejméně peněz. Výhodou jsou rychle odbavené zakázky s minimální časovou investicí.
03 SHOOT AND REFER
Vyfotit a předat reference / vyfotit a nasdílet. Oproti předchozímu modelu je tento vybaven online galerií, ze které si klient fotky vybírá. Retuš fotografií je součástí ceny balíčku, ale vzhledem k průměrné cenové relaci zde stále není prostor pro fyzický produkt. Po vyfocení může dojít k předání referencí na dodavatele, se kterými má fotograf věrnostní program, nebo je to jen služba, kterou fotograf doporučí. Například po odeslání zakázky online je klientovi doporučena služba se slevovým kódem na tisk fotografií u konkrétního obchodníka. Pokud klient nechá fotografie vytisknout zde, tak dostane slevu a fotograf obvykle malou provizi.
04 HYBRID
Hybrid je business model, který vzniká spojením výše jmenovaného a navíc je konečně doprovázen fyzickým produktem. Obvykle je tento business model koncipován do formy balíčků, kde mají fotografové nabídku focení + upravených fotografií + vytištěné fotky. Příkladem jsou svatební fotografové, kteří rozdělují službu (XY hodin focení na svatbě) + online produkt (dodání XY fotek v digitální podobě) + fyzický produkt (fotokniha, XY fotek v tištěné podobě apod.). U tohoto typu vzniká extra náklad na fyzický produkt, a proto je třeba vytvářet důkladné cenotvorby a nákladové analýzy. Tento business model využívají ti, kdo chtějí budovat vztahy se zákazníky, přinášet jim něco navíc a dbají na hmatatelnou podobu fotografie, ve které vidí hodnotu.
05 IPS
In Person Sale – osobní prodej, prodej jako v butiku znamená, že fotograf většinou rozděluje cenu za službu a za fotografie. Většinou nelimituje klienta, aby si zvolil balíček ještě před tím, než vidí finální fotografie a neupisujete se tak k útratě. Tento business model je velmi náročný na nákladové analýzy, cenotvorbu a organizaci ve všech smyslech. Obvykle se tento model zaměřuje na kvalitu, nikoliv kvantitu. Cílem fotografa může být focení čtyřech klientů v měsíci s průměrným prodejem od 15 tisíc Kč výše. Fotograf je ten, kdo zajišťuje kompletní službu se všemi externími dodavateli (např. make-up, vlasy apod.). A na stejnou úroveň klade dodání fyzického luxusního produktu, který může být koncovým zákazníkem vystaven, či uchován dle charakteru zakázky. Cílem takového modelu je navazovat vztahy, zjišťovat očekávání, doručovat službu i produkt v nadstandardní kvalitě a věnovat tak každé zakázce nadprůměrné množství času, což se odráží v ceně.
U tohoto modelu je důležité myslet na: procesy v podnikání (administrativa, zálohování, účetnictví, marketing, cenotvorba apod.), nastavení procesů s dodavateli (komunikace, objednávky apod.) a nastavení procesů v komunikaci s klientem (první kontakt, konzultace, focení, předání fotografií, budování vztahu, návrat zákazníka, pozitivní reference atd.). Pro tento model je velmi důležitá disciplína a vytrvalost, protože dochází k budování vztahů, jejichž benefity přijdou až po určitém čase. Předpokladem pro úspěch je potom nastavení podnikatelské strategie, marketingové strategie, důkladná finanční analýza a schopnost budovat vztahy se zákazníky.